Endelig kan vi presentere

i-vi

av Fredrik Høyer

Et manifest for en generasjon født inn i en krisetid.

En teaterproduksjon i regi av Sjøbodteatret
og Den Unge Scene.

 

Forestillingen spilles i Papirhuset Teater

torsdag 29.april (premiere) kl. 19.00

fredag 30.april kl. 19.00

lørdag 1.mai kl. 17.00

søndag 2.mai kl. 17.00

Regi: Beate Munck
Regiassistent: Ava Fernanda Thorbjørnsen Bækholt
Musikk: Yiorgis Gozadinos
Kostyme- og scenografiidè: Beate Munck
Produsenter: Helga Solstad og Hege Naper Hansson

Skuespillere
Isabel Andersen
Marthine Nesengen Bjørnsen
Synne Elisabeth Bøe
Nora Bøe-Jacobsen
Nora Linnea Dahl-Aakerman
Jenny Bakke Egeland
Rakel Marie Moen Evensen
Ioli Gozadinou
Iris Gozadinou
Emma Laane
Johanna Winde

Regissøren skriver om forestillingen
Hva bryr du deg om? Hva får deg til å engasjere deg, heve stemmen, si ifra - hva får deg til å bli med, delta? Kan du og vi gjøre en forskjell? Er det noen som bryr seg om det du eller jeg sier? 

Hvorfor kan vi ikke snakke om livet slik det er, ikke slik det burde være...

Hva forventer du egentlig?

En håpefull generasjon som står på grensen til det som kalles voksen. Snart mer ansvar, frihet. Noen hører "snart", snart mer erfaring, snart på ekte. 

«i-vi» er et stykke til alle, som får oss til å tenke, og snakke sammen. Hva bryr du deg om? Hvem er vi, hvem er jeg? 

Dramatikeren skriver om teksten
Teksten er et oratorium for tolv ungdommer; Greta Thunberg-generasjonen, med tolv personer som representerer ulike stadier i en omveltningsfase og bevissthetsprosess. Teksten er et talekor, et snakkespill av spoken words. Den skal spilles som en monolog for mange personer. en monolog for vi-et. Teksten har ingen direkte handling, men er en lang talestrøm, som handler om hvordan kulturen vår må redefinere oss selv fra å definere oss selv som individer, til å tenke på oss selv som deler av menneskeheten, for bedre å forstå verden og krisene i form av økonomi og økologi.

Skuespillerne representerer ulike stemmer i samfunnet, og i hodet; ulike deler av personligheten, ulike aspekter av samfunnets psyke. Den ytre handlingen foregår i språket, et resonnement når en kultur eller et individ møter en krise. Skillet mellom hva som er "meg" og "dem" og "oss" er både stykkets tematikk og tekstens form. Stykkets skuespillere representerer èn entitet; ett menneske, èn verden, èn svermhjerne.

 

Men teksten må sees på som en dialog med publikum. 

Den Unge Scene (DUS)
er et landsdekkende kulturprosjekt som ble opprettet i 2004, i den hensikt å heve kvaliteten og nivået på ungdomsteater i Norge. Hvert annet år inviteres etablerte norske dramatikere til å skrive nye teatertekster for ungdom - som skal spilles av ungdom i alderen 13 - 19 år. Teater Ibsen er vår regions profesjonelle samarbeidspartner, og Sjøbodteatret deltar for fjerde gang. Etter at vi har spilt forestillingen i Papirhuset Teater, skal vi vise den på den reginale festivalen på Teater Ibsen, der også de fire andre deltakende gruppene fra vår region (Vestfold og Telemark) deltar. En av gruppene blir valgt ut til å vise sin forestilling på den nasjonale festivalen på Det Norske Teatret.

 

Siden oppstarten har DUS fått fram 42 nye tekster og konsepter. Ca 80 ungdomsgrupper fordelt over hele landet lager forestillinger av tekstene i hver runde. Det arrangeres festivaler i alle deltakende regioner og en landsdekkende festival på Det Norske Teatret i Oslo for utvalgte grupper.

Ideen og modellen for DUS har sitt opphav i det engelske ”Connections” som ble etablert i 1994. I England har Connctions base ved Royal National Theatre i London. Det har også vært modeller av Connections i Italia, Portugal, USA, Tyskland, Georigia og Island, og for tiden er det prosjekter i England, Sverige, Finland, og Brasil (prosjektene i Italia og Portugal ligger på is for øyeblikket). DUS er med å videreutvikle dette internasjonale nettverket, som åpner for spennende utvekslingsmuligheter.